torsdag 20 augusti 2009

Nu är det jul igen

Julen har för mig under alla mina levnadsår varit en pest. Jag har haft en pappa som gillade alkohol lite för mycket, så mina barndomsjular var för det mesta en pest.När jag blev äldre så ställde jag ett ultimatum. Mycket för att jag inte ville att mina brorsbarn skulle behöva uppleva deras älskade (nyktra) farfar på samma sätt som jag såg min pappa som liten.
Jag sa att om han inte slutade dricka så hejdlöst så skulle jag sluta komma hem till dom.
Detta gjorde tydligen susen för nu är det väldigt sällan ser min pappa berusad. Han dricker ibland men på ett mycket mera sansat sätt.
Dit jag ville komma är att jag för första gången i mitt liv ska fira jul meed någon jag verkligen vill fira med. Men vi kommer inte fira en traditionell jul, för det är inget jag vill. Vi åker bort istället. I går beställde vi en liten kryssning. Osvenskt men ändå väldigt svenskt. Förhoppningsvis så slipper man alla packade landsortsbor som flyr iväg från sina tråkiga familjeliv. Alla dom är ju tvingade att vara hemma i sina ingågna hjulspår, dricka lite för mycket, bli osams med svärmor, klaga över tv-programmen.
Vad jag svamlar idag.
Hur som helst, det känns jätte mysigt, 2 dygnskryssning till Tallin. Och jag slipper juldemonerna som hängt över mig under alla år.
Tack än en gång Älsklingen för att du vill dela ditt liv med mig!

Inga kommentarer: